Lidt om Frøkenen

Mit billede
MOR til 2 SKØNNE unger, Lille-pigen fra juli 07 og Lille-manden fra april 09. Når tiden og lysten er til det, strikker og syr jeg gerne, eller laver andre kreative ting, fx. smykker.

fredag den 16. oktober 2009

Store bagedag

I går var store bagedag og derfor skulle vi da bage lidt!
Det blev dog ikke helt som forventet, da tiden løb fra os!

Inden jeg hentede lille-pigen slog jeg dej sammen til boller, som så kunne hæve mens jeg var væk.

ca. 12 stk
5dl lunkent vand
25 g. gær
1 spsk honning
1 tsk salt
1 dl kerner (vi brugte solsikke)
3 dl havregryn
6-7 dl mel (afhængig af hvor klæbrig man vil have dejen!)
1 spsk olie

Dejen skal være klæbrig, og når den har hævet (min 20 min) den tid man synes, laver man boller med 1-2 skeer på en bageplade. De skal have 20 min i en forvarmet ovn på 225 grader. (denne opskrift er oprindelig med koldt vand og hævning i køleskabet natten over - ellers samme princip).

Mens de var i ovnen lavede vi dej til kanelsnegle. (6 spsk lunkent vand, 50 g. gær, 3 dl mælk, 50 g smør, 2 spsk sukker, 1 tsk kardemomme og 7-8 dl. mel) Den satte vi så til at hæve. Da smørcremen skulle laves erfarer jeg at vi ikke har nok kanel....så mormor bliver sat på opgaven at købe det med, når hun alligevel skal komme og passe lillepigen.

Da bollerne var taget ud af ovnen, fik vi besøg af en sød veninde og hendes familie.

Da de gik var jeg for alvor presest. Mormor var kommet, men jeg var ikke gået i gang med aftensmaden og jeg skulle snart selv gå. Mormor gav lille-manden mad, mens lillepigen blev mere og mere ulykkelig fordi hun havde forstået at mor snart skulle gå. og jeg måtte indse at jeg ville komme forsent, og ikke nå at lave kanelsnegle, øv.
Da jeg så kom hjem igen, havde lille-pigen grædt i 45 min og var faldet i søvn uden aftensmad og mormor var lidt ulykkelig over at lillepigen havde været ked. Det blev jeg ved gud også. Heldigvis er fodbolden slut, så farmanden kan blive hjemme hos ungerne nu, så de ikke skal passes regelmæssigt, fordi moren skal spille håndbold!!!!

Kl. 22 gik jeg så igang med kanelsnegle....MUMS det var lækkert da de endelig var færdige....i dag er de endnu bedre med en klat glasur og måske en tur på risteren, så de er lune. Lige hvad man har brug for på sådan en regnfuld efterårsdag som det er i dag!



Og tænk sig, i al min iver over at det var store bagedag, så glemte jeg min svigermors fødselsdag! PINLIGT! Verdens bedste svigermor og så takker jeg med at glemme hendes fødselsdag! Hvis ikke manden kører forbi hendes job med en buket blomster (for han glemte den jo også når jeg ikke huskede ham på det) er jeg nødt til selv at gøre det! STORE TANKETORSK skal man lede længe efter.
Jeg vil også prøve at se om jeg kan lave et armbånd til hende efter Karens opskrift
Jeg har fundet de sødest knapper/perler jeg kan bruge til at lukke armbåndet med - hvis jeg altså kan lave det pænt!!!


God fredag og god weekend til jer alle!

2 kommentarer:

  1. Jeg har sendt en lilla pil efter dig. Håber du vil lege med, se min blog :)

    SvarSlet
  2. Hej du, jeg vil blot sige tak for din søde kommentar på min blog forleden.. den varmede.. det er en af grundende til at jeg tør :-)

    Lækre snegle... Vh Christina

    SvarSlet